ЗА МАНАСТИРА
Село Скрино - родното място на св. Йоан Рилски
Параклисът в местността „Църковника“ над с. Скрино с откритите около него основи на древна църква
Запазена подова настилка в югозападния ъгъл на църквата
Косвено сведение в потвърждение на тази хипотеза са и данните от „Безименното житие на св. Йоан Рилски”, че светецът приема монашество в планината Руен, в с. Скрино, найвероятно в близък манастир. Относно местонахождението на споменатия в „Безименното житие” манастир са изказани различни хипотези. Според Иван Кепов, изследовател на Бобошево и бобошевския край, тази обител е идентична с манастира „Св. Димитър” (ХV в.), намиращ се над гр. Бобошево: „първоначално манастирът „Св. Димитър” се намирал малко нещо пó на север, над с. Скрино, към Пещерата, Боровете и Св. вода, които преданията и до днес свързват с уединяването на светеца, когато напуснал род ното си село”. Авторът приема също така, че този манастир е един от ония, които са създадени по времето на св. княз Борис Михаил след покръстването на България през 865 г. Възниква въпросът дали първоначалното местонахождение на манастира „Св. Димитър” не е именно в местността „Църковника”. За съжаление, на този етап от историческото проучване не може да се даде категоричен отговор на този въпрос.
Вероятно още преди Покръстването е съществувала малка църква, с приле жаща към нея манастирска сграда, които впоследствие биват разширени, но това все пак остава само едно предположение. Какво име е носил манастирът, какво е представлявал, каква значимост е имал в периода на Средновековието са въпроси, по които историята не дава своите отговори. Но онова, което би могло да се допусне, е, че той е имал съвсем скромно положение за времето си. До нас не са достигнали никакви писме ни данни за съществуването на обителта, освен сведението от „Безименното житие” на св. Йоан Рилски. динственото сигурно сведение за съществуването на манастир в близост до с. Скрино се намира в обширния регистър за Кюстендилския санджак от 1570/73 г. Там е записано, че манастирът „Св. Отец“ и с. Скринино (дн. с. Скрино) са включени в „зиамета1 на Ферхад чауш2 в султанския двор“. В обителта живее един монах. Данъкът, който плаща на спахията, е в размер на 159 акчета. Данни за този манастир не се откриват в покъсни документи, което позволява да се допусне, че вероятно той с течение на времето е запустял. Причината за западането на манастира вероятно е свързана, от една стра на, с липсата на монаси и лошото икономическо състояние на обителта, а от друга страна е напълно възможно тя да е раз рушена от разбойници или природно бедствие в района. В Кюстендилския санджак през периода XV—XVII в. основни монашески центрове, които привличат търсещите монашеско житие са големите манастири Осоговски, Лесновски, Пшински, а в нахия Дупница това е Рилският манастир. Тези манастири, освен че притежават обширни земеделски владения, се ползват и от данъчни облекчения, към тях се насочват многобройните поклоници и дарители, не само от местното население, но и от подалечни места. А това са все предпоставки, които създават известна стабилност и възможност за развиване на различни стопански и книжовни дейности. Но съдбата на мно жеството малки манастири в Кюстендилския санджак, сред които и обителта край с. Скрино от този период, е съвсем раз лична. В много от тях няма населници и вероятно местното на селение се грижи за поддръжката на храма и манастира, като обработва манастирските земи и плаща съответните налози. Вероятно с течение на времето жителите на дадено селище успяват да включат манастирските имоти към своето землище, което довежда до запустяване на манастирските постройки. За такива обители се съди от запазените местни топоними —„Манастирище”, „Църквище” и др., които се срещат често в този регион. Обикновено местното население съхранява традицията на такива места да се правят курбани на дадения светец. Например, местното население от с. Скрино и околните села запазва традицията да се събира в местността „Църковника” на Отчовден (19 октомври, денят, в който се чества паметта на св. Йоан Рилски).
В споменатия регистър от 1570/73 г. е посочен и Бобошевският манастир „Св. Димитър”, което за нас е ясно доказателство, че в периода на османското владичество в този район съществуват два манастира – „Свети Отец” край с. Скрино и „Св. Димитър” край Бобошево. Бобошевският манастир е включен в т.нар. „вакъфска част”3 на регистъра. Обителта се намира в мюлк4 на Есмихан Султан, нахия Дупница, и към него не са посочени никакви данъци. Това предположение се потвърждава и от намерените в района на днешния Руенски манастир множество парчета от керамични съдове и железни клинци, които не са поранни от ХV в. заключение трябва да се каже, че вероятно средновековната обител, в която св. Йоан Рилски приема иночество, посоченият манастир „Св. Отец” в регистъра за Кюстендилския санджак от 1570/73 г., и откритите през 1995 г. основи на храм в местността „Църковника” над с. Скрино са идентични, но поради липсата на неоспорими доказателства, поне за момента, това е само хипотеза, която се надяваме в бъдеще да намери своето потвърждение.
